Olvasmányok, gondolatok, hangulatok

Bábeli könyvtár

Bábeli könyvtár

A keskeny útról

2016. július 24. - Lexa56

Van egy téma, ami egy idő óta foglalkoztat, és amiről úgy gondolom, hogy nem árt ha másokhoz is eljut.Arról szeretnék írni, hogy mennyiben látom a megszokottól talán kicsit eltérően a „keskeny út” fogalmát. Manapság ahhoz vagyunk szokva, hogy valamilyen „oldalhoz” kell tartozni, az igazság bipoláris (két pólusú), tehát gondolkodásunkat egyfajta leegyszerűsítő, fekete-fehér sémába kényszerítjük bele. A „keskeny út” pedig jellegénél fogva is egy olyan állapotra utal, amikor egy szinte kiszámíthatatlanul változó irányú ösvényt kell követnünk, amiről két irányban is le lehet tévedni. Tehát eszerint a hasonlat szerint az Istennel járás egy kényes egyensúly, ahol állandóan oda kell figyelnünk az út irányára, vagy az előttünk járó vezetőre, különben letéved(het)ünk róla.

 Miben látom a kétféle letévedés lehetőségét? Ennek megértésében igen sokat segített számomra egy olyan teológus munkája, akivel egyébként koránt sem minden kérdésben értek egyet. Paul Tillichről van szó, és az általa az Általános teológia c. könyvében bevezetett autonómia, heteronómia és teonómia fogalmairól. A kifejezéseket szokták öntörvényűségnek, más-törvényűségnek és Isten-törvényűségnek fordítani, de úgy is vissza lehetne őket adni, hogy függetlenség, ember-függőség és Isten-függőség. Abban a legtöbb „konzervatív” hívő egyetért, hogy az emberi ősbűn tulajdonképpen az, hogy az ember Istentől függetlenül érzi magát valakinek és érzi magát felhatalmazva arra, hogy döntsön helyes és helytelen, igaz és hamis dolgában. Azt tehát, hogy az autonómia ebben az értelemben eltérés az Istentől való helyes és kívánatos függőségtől, sokan látják és tanítják. A másik csapdát, a heteronómia létét sokan észre sem vették, vagy nem szívesen vették tudomásul (legalábbis saját egyházuk, gyülekezetük és személyük életében nem). Mit jelent ez a fogalom? Azt, hogy az isteni tekintély szerepét egy eredetileg Istentől kiinduló, de később ettől függetlenné váló emberi (személyes- vagy csoporttekintély) veszi át. Sokan nem látják, hogy ez ugyanúgy Isten szuverenitását korlátozza, mint az autonómia. És ebben a vonatkozásban a heteronóm irányítás alatt levő ember részéről teljesen jogos az autonómia-igény, nem az isteni, hanem az emberi túlhatalommal szemben. Tehát nem mindegy, hogy kivel-mivel szembeni függetlenségről beszélünk, milyen területen, és ez miben nyilvánul meg. Itt megint nem elég az „oldalakban” és fekete-fehér kategóriákban való gondolkodás.

 Való igaz, hogy az Ige alapvetően a tekintélytiszteletet tanítja mind vallási, mint közhatalmi téren. Az elsőre példa: „Mert a pap ajkai őrzik a tudományt, és az ő szájából törvényt várnak, mivel a seregek Urának követe ő” (Mal 2,7). Isten tehát védi az általa kinevezett papság tekintélyét. A Törvény még ennél is keményebb és világosabb: „Ha pedig elbizakodottságból azt cselekszi  valaki, hogy nem hallgat a papra, aki ott áll, szolgálván az Urat, a te Istenedet, vagy a bíróra: haljon meg az ilyen ember. Így tisztítsd ki a gonoszt Izráelből.” (5Móz 17,12) Ezeknek az Igéknek az éle egyértelműen az autonómia ellene irányul abban az értelemben, hogy az ember nem helyezheti fölé magát az Isteni irányításnak – akkor sem, ha az embereken keresztül jut el hozzá. Ugyanakkor viszont számtalan Ige tanúsítja, hogy a próféták igen éles, elítélő hangon beszélnek nemcsak egyes papokról/bírókról, hanem egy-egy korszak papjairól általában is. Nem kell messze lapoznunk a fenti idézett malakiási szakasztól: „Most azért nektek szól a parancsolat, ti papok! Ha meg nem hallgatjátok és ha nem veszitek szívetekre, hogy dicsőséget adjatok az én nevemnek, azt mondja a Seregeknek Ura: átkot bocsátok rátok, és elátkozom a ti áldásotokat; bizony elátkozom azt, ha nem veszitek szívetekre!” A hatalom és pozíció (legyen szó szellemi vagy fizikai hatalomról) elsősorban nem a cselekvési szabadság növekedését jelenti, hanem felelősséget, és ha lehet ezt mondani, még az átlagosnál is nagyobb függőséget feltételez Istennel szemben. Ha a pozícióba helyezett ember válik autonómmá (vagyis függetleníti magát Istentől), akkor uralma a többiek számára heteronómiává válik és bálványimádást követel meg tőlük, hiszen az Istennek járó tiszteletet és engedelmességet magának, a teremtménynek követeli meg. Isten pedig szuverén, és nem tűri szuverenitása korlátozását, ezért gyakran túllép az általa pozícióba helyezett embereken. Ebből keletkezik az a látszólagos ellentmondás, hogy Isten egyik oldalról védelmébe veszi magát a hierarchiát (ami tulajdonképpen szent rendet jelent), de gond nélkül kritizálja, megítéli és félreállítja a hierarchiában pozíciót betöltő személyt.

 Mindig szeretünk magunkra úgy gondolni, hogy nálunk az igazság, minket Isten védelmez és ezt szívesen kiterjesztjük családunkra, nemzetünkre, gyülekezetünkre, egyházunkra stb. Ez pedig elkerülhetetlenül gőghöz, a függőség lazulásához vezet, ami annál veszélyesebb, mert mindeközben Isten családjához tartozónak hisszük, tudjuk magunkat. És itt most nem is elsősorban arra gondolok, hogy veszélyben van-e üdvösségünk (bár kétségtelen, hogy a Mt 7-ben szereplő „veszedelem” és „élet” erre is vonatkozhat), hanem arra, hogy Isten áldásával, küldetésében folytathatjuk-e utunkat, vagy félreállított, haszontalan, esetleg megszégyenített és megbüntetett szolgaként. Mert a Római levélnek az a mondata, hogy „inkább az Isten legyen igaz, minden ember pedig hazug” (Róm 3,4) egyáltalán nem biztos, hogy csak a nem hívő emberek elleni éllel íródott.

 Milyen gyakorlati következtetéseket tudok mindebből levonni a magam számára? Mindenekelőtt azt, hogy amikor eljut hozzám Isten igazsága, mindig tudjam azt, hogy Isten gondolatainak csak egy részét látom és értem. Ez nem azt jelenti, hogy bizonytalannak kell lennem abban, amit hiszek vagy amit (megbízás esetén) tanítok, hanem azt, hogy lássam: Isten szuverén Úr, és Őt nem köti az, amit én megértek belőle. (Ide nyugodtan írhattam volna mi-t is a mindenkori csoport-öntudat korlátozására). Ha ezt nem látom, ki vagyok téve annak, hogy Isten tekintélye helyett a sajátomat védem és saját gondolataimat próbálom ráerőltetni másokra.

A bejegyzés trackback címe:

https://babelikonyvtar.blog.hu/api/trackback/id/tr328910350

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

redriver 2016.07.27. 11:15:25

A tekintély és a tekintélyelvűség két külön dolog. Mindannyiunk életében vannak tekintélyek, de erre egy rendszert építeni - tárgyi tévedés. Semmi sem mutatja ezt jobban, mint épp az egyház működése. A tekintélyelvű rendszer háttérbe szorítja, akár el is tünteti az ügyet, amiért létrejött, maga a hierarchia, és/vagy a vezető személy válik elvvé, a rendszer működése pedig öncélúvá, haszontalanná. Ez történt a választott nép rendjével is, a jelei már az Exodusban megfigyelhetők. Jézus a keresztény közösségeknek nem a hierarchikus rendet hagyta meg, hanem az egyenlők közösségét. (... a pogányokon uralkodnak az ő fejedelmeik, de ne így legyen közöttetek...) Az egyház azonban ezt egyszerűen félretette, kifacsart magyarázatokat gyártott, és ezzel le is tért a jézusi útról. Jézus az irgalmas szamaritánus példázatában nagyon világosan kinyilvánítja a véleményét a pap és a lévita magatartásában tettenérhető öncélúságról. A Biblia nem a tekintélyelvűséget, hanem a morális érték gyakorlatba ültetését proponálja. Az egyház, a felekezetek tanításaiban és gyakorlatában azonban sokkal inkább a hierarchikus hatalom jelenik meg, semmint Jézus Krisztus. Vajon hány útkeresőt taszított már ez az ateizmus, vagy a mostanság Európában egyre inkább tért hódító keleti tanok felé?

Lexa56 2016.07.27. 12:34:54

Amennyire én látom, a Biblia tekintély alapú - amennyiben a végső tekintély maga Isten és vannak szárzmaztatott teintélyek, tehát van valamiféle rend a világban, ami Istentől származik. Nagyon határozottan kirajzolódik a férfi/nő, idősebb/fiatalab, vezető/vezetett viszony a családban, a társadalomban és bizonyos fokig a gyülekezetben is. Ezzel nem vitatkozom, még ha van is, akinek borzolja az idegeit. A származtatott tekintély azonban nem abszolút, hanem egy lánc tagja, és nem mindenre jogosít fel. A tetejében a hierarchia "alacsonyabb" tagja közvetenül fellebbezhet Istenhez. Itt most nem mennék bele, hogy mi az oka ennek a berendezkedésnek (bár ennek is megvannak a jelei a Szentírásban) - elég annyi, hogy valószínűleg köze van a bűnhöz. Lehet, hogy csak annak van köze a bűnhöz, hogy a hierarchia maga is beteg módon működik. De erről azt hiszem szóltam a topicban.

redriver 2016.07.29. 13:22:41

Én idéztem Jézus Krisztust. Az idézett mondat elutasítja a tekintélyelvűséget.
A hitem alapja nem a Biblia, hanem Jézus Krisztus. A Biblia - eszköz a kapcsolathoz.
Továbbá: Az emberi tekintély feltételhez kötött. Nincs a tanítónak abszolút tekintélye, hiszen "Mindent megvizsgáljatok..." meg "Gyümölcséről ismerni meg a fát..." A férj, a vezető, stb. számára kemény követelmények vannak előírva. Vajon akkor is köteles vagyok neki engedelmeskedni, ha nem teljesíti ezeket a követelményeket?
A tekintélyelvűség a feltétel nélküli engedelmességet tartalmazza. Én pedig nem tartozom senki emberfiának feltétel nélküli engedelmességgel. Csak Jézusnak! Azt elfogadtam és örömmel is teszem.
Ha meggyőződésem ellenére engedelmeskedem egy szó ellenvetés nélkül a fölöttem lévőnek, akkor Péter és János helytelenül cselekedtek? Ők nem engedtek a zsidó főpapoknak a tanítás, evangélium-hirdetés ügyében. Van Magyarországon egy lelkész, akit Angliában a missziós vezérkar elutasított, alkalmatlanná nyilvánított a missziós küldetésre. Ő nem engedelmeskedett nekik, eljött ide. Marcónak hívják. Látható, tapasztalható, hogy Isten áldása van a munkáján. Ő is helytelenül cselekedett?
Nem, nem hiszek abban, hogy a Biblia központi tanítása az engedelmesség! Nem. A döntési szabadság és a velejáró felelősség az. "Ki-ki a maga értelme felől legyen meggyőződve. Ami hitből nincs, bűn az." Aki nem vállal kockázatot, az "haszontalan, gonosz szolga", aki csak azt teszi, amit parancsoltak neki. Az elássa a talentumot.
Pálnál szépen különválasztható, hogy mi a teológiai, tehát ránk is érvényes magyarázat, útmutatás, és mi az, ami a napi gyülekezetszervező és -felügyelő munkájának a része. Leírta azt a mondatot, hogy nincs görög és zsidó, úr és szolga, férfi és nő... hanem mindnyájan egyek vagyunk a Krisztusban.
Pál idejében a keresztényeket lázítással, felforgatással vádolták, erről szólnak a rend és törvény és felsőbbségek iránti engedelmességre buzdító intelmei. De ő sem tartotta ezt be maradéktalanul, hiszen tanított, szervezett, pedig megtiltották neki. Úgy vélem, ez a követendő ezügyben: mindig mérlegelnem kell, hogy az evangélium ügyéért vagyok kénytelen engedetlen lenni, vagy a magam felfelé törekvése, szerzésvágya, önérvényesítése motivál. Ezért ellentmondásos a Bibliában ez a dolog, mert egyike azoknak, amelyekben az embernek döntenie kell, kockázatot vállalnia a látása, hite szerint, és bíznia abban, hogy Jézus figyelmezteti, ha rosszul dönt.
A tekintélyelvűség feltétel nélküli, abszolút tekintélyről szól. Azért "-elvűség". A Bibliában fölénk rendelt tekintélyes embereknek meg kell felelniük bizonyos feltételeknek. Meg kell vizsgálnom a tekintély által mondottakat, ill. cselekedeteit, s ha az ütközik a hitem diktálta értékrenddel, nem hogy nem kell, de nem is szabad engedelmeskednem. Ez a kockázat, amit minden döntés tartalmaz. Nem célszerű elásni a talentumot. Tévedhetek, hibázhatok. Hiszen "Mindenre van bocsánat..." Csak legyen erőm és hitem beismerni a hibát, és kérni Isten bocsánatát.
Engem erre tanított meg Jézus.

Lexa56 2016.07.31. 12:24:16

@redriver: Kedves Redriver! Nagyon óvatosan kell bánni a Biblia és Jézus szembeállításával. Ő maga minden tekintetben a kontinuitást hangsúlyozta. Az más kérdés, hogy (mint a korábbi posztokból magad is láthatod) magam is hangsúlybeli eltolódásokat a különböző üdvtörténeti korszakokban. Vannak azonban olyan elvek, amelyek végighúzódnak az egész Biblián - és a tekintély kérdése ilyen. Általában ez a főszabály, ami alól vannak ritka kivételek. Az emberi tekintély valóban nem abszolút, de attól még tekintély, és isteni eredetű. Komoly ok kell az átlépésére, adott esetben személyes isteni indítás és jóváhagyás. A tekintély nyílt megkérdőjelezése vagy olyankor történik, ha az emberi tekintély közvetlenül ellentmond az isteni parancsnak (pl. Péter és János a főtanács előtt), vagy ha az azt képviselő személy olyan mértékben nem felel meg az elvárásoknak, mint pl. Abigail férje esetében. Ilyenkor azonban (mint a második példa esetében) gyakran az isteni bosszú sem marad el. Szóval nem véletlenül van szó keskeny útról - sem az autonómia, sem a heteronómia nem a kívánatos út.
Mellesleg talán érdekelni fog Bulányi György tanulmánya erről a kérdésről: www.mek.oszk.hu/11600/11624/11624.pdf (Bulányi a katolikus bokor-közösségek alapítója volt, sok konfliktusa volt saját egyházával is, hivatalosan el is tiltották a tanítástól - nem hallgatott rá).

redriver 2016.08.01. 07:30:18

Én soha nem kérdőjeleztem meg a kontinuitást, kemény vitáim voltak azokkal, akik ezt tették.
És nem állítom szembe a Bibliát Jézussal. De én Őt és az Ő beszédeit tekintem a hitem alapjának. Ezzel pontosan azt mondom, amit Pál anno: a törvény nekünk Krisztusra vezérlő mesterünk. Ám mivel én nem születtem zsidónak, én a törvény helyébe a Bibliát teszem, és Kálvinnal együtt mondom: a Biblia eszköz a kapcsolathoz. Ez a két mondat ugyanazt jelenti szerintem.
Ebből következik, hogy ha Jézus mondott valamit a törvényről, annak előírásairól, akkor én azt tekintem főszabálynak, mércének, és azzal igyekszem megvilágítani azt, amit mások mondtak. Ebben az értelemben Oswald Chambers tanítványának tartom magam, az ő "Krisztus mindenekfelett" c. könyve hatott rám úgy, hogy mindent az Ő szavainak, lényének fényénél vizsgáljak.
Namármost: a tekintélyelvűség maga az autonómia és a heteronómia rendje: egyik parancsol, a másik feltétel nélkül engedelmeskedik. Ezt Pál sem írja elő, nemhogy Jézus. Nem a Biblia tekintélyelvű. A Bibliában megtalálható, hogy a Jézus szabadságában és felelősségében élő embernek hogyan kell viszonyulnia a hierarchiához.
Az ember szabad, és felelős önmagáért. És - ahogy magad is hangsúlyozod - a Biblia nem tankönyv. Ez nemcsak természettudományos ügyekben igaz, hanem általában. A Biblia Isten kijelentése önmagáról, amely sok rejtélyes és ellentmondásos elemet tartalmaz. Ha azonban tankönyvnek, receptkönyvnek, szó szerint követendő sillabusznak kezelik, akkor ugyanazzal a hibával állunk szemben, amit Jézus írásbogarászásként vetett a farizeusok szemére, és amiről Pál azt mondta: a betű öl, a Lélek az, ami megelevenít. Mindketten felszabadították és buzdították az embert a gondolkodásra: keressétek Isten országát és az ő igazságát... mindent megvizsgáljatok... ez épp ellentétes azzal, ami a tekintélyelvűség lényege.
Tudom, ki volt Bulányi. No lám, ő is engedetlen volt. Ahogyan Luther is, Kálvin is, mindenki, aki megkérdőjelezte az autoriter egyházműködést (más kérdés, hogy ezügyben Kálvin később szemenköpte a saját elveit és diktátor lett.)

"A tekintély nyílt megkérdőjelezése vagy olyankor történik, ha az emberi tekintély közvetlenül ellentmond az isteni parancsnak (pl. Péter és János a főtanács előtt), vagy ha az azt képviselő személy olyan mértékben nem felel meg az elvárásoknak, mint pl. Abigail férje esetében. " - írod. Nos, ez esetben mi ez az egész? Hiszen ha én, hitből úgy vélvén, hogy XY ellentmond az isteni parancsnak, megkérdőjelezem a tekintélyét, szembeszállok vele, ki hivatott eldönteni, hogy melyikünk jár jó úton? Ezt egyedül Isten tudhatja biztosan. Az autoriter működési rend ilyen kiskaput nem hagy. A Biblia viszont - mint magad is írod - igen. Ebből nekem csak az jön le, hogy a Biblia főszabálya nem a tekintélyelvűség.

redriver 2016.08.01. 09:50:32

Amúgy még nem jutottam a Bulányi-tanulmány végére, de amit eddig elolvastam belőle, azzal 100 %-ig egyetértek, a magam agyalgásainak eredményét láttam viszont benne rendszerezve, tisztább és pontosabb megfogalmazásban, mint amire én valaha is képes leszek.

Lexa56 2016.08.01. 10:11:25

@redriver: Két rövidebb megjegyzés. A "majd én eldöntöm" típusú hozzáállásnak is megvannak a maga korlátai, különösen ha ad absurdum hajtjuk. Ez ugyanis feltételezi, hogy mindig vagyok olyan szellemi állapotban, hogy el tudom dönteni valamiről, hogy kell-e neki engedelmeskednem, vagy nem. Hát ez egyszerűen nem igaz. Ilyenkor csak az segít, ha Isten igazítja el az embert. De a válasz kétféle lehet: isten megmondja, hogy mit kell tennem, vagy azt mondja, hogy engedelmeskedj X-nek. Isten nem mindig magyarázza nekünk magunknak sem, hogy mi miért dönt - nekem személy szerint ez hiányzik legjobban. A legnehezebb akkor engedelmeskedni, ha sem értelmileg sem érzelmileg nem tudok azonosulni vele. Ilyenkor nincs más hátra, mint hogy az embernek az akarata hajlik meg. És bizony ennek az egyik formája az, hogy Isten kijelenti: X-nek mondom meg, hogy mit kell tenned. Ha megnézed a Bibliát ez a leggyakoribb irányítási mód. És nemcsak az ószövetségben. Pál is sokszor elvárja hallgatóitól, hogy egyszerűen engedelmeskedjenek annak, amit mond. Ezért én első szabályként mindig megvizsgálom az engedelmesség kérdését és csak akkor térek el tőle, ha arról, aki engedelmességet követel, többszörösen bebizonyosodik, hogy vissza él vele. Ja és azt is figyelembe kell venni, hogy milyen területen vár el engedelmességet és meddig. Gyülekezetben nem lehet bizonyos fokú engedelmesség nélkül létezni és ha végképp összeegyeztethetetlennek tűnik a kettő, akkor inkább odébbállok.
És a másik megfigyelés: minél hangosabban követeli valaki tőlem, hogy engedelmeskedjem neki, annál biztosabb lehetek benne, hogy az illető soha senkinek nem engedelmeskedett. (Kolerikus típus - Pál is ilyen volt).

redriver 2016.08.01. 10:58:34

Bulányi leírása az engedelmességről alátámasztott és logikus. Az ő fejtegetése egyértelműen egybecseng azzal a páli kitétellel, hogy ami hitből nincs, az bűn. Hitből indítva beláthatom Isten igazságát, és akár a teljes értés nélkül is azt mondhatom: nem értem ugyan, de bízom Benned, megteszem, amit mondasz. Embernek is mondhatok ilyet. De azt, hogy az az ember ezt a bizalmat tőlem megkövetelheti, nem fogadom el. Figyelek rá, meghallgatom, mérlegelek, és döntök. Ha nem így teszek, akkor könnyen heteronómia, bálványimádás lehet a dologból.
Kinek kellene engedelmeskednem a gyülekezetben? Ki várhatja tőlem, hogy a szavakat mérlegre sem téve fejet hajtsak, menjek a kolompja után, mint a birka? Alkalmazkodni igen, az kell, az szükséges! Kölcsönösen egyezkedni, érvelni, megállapodni, együttműködni, akár keresni a másik kedvét: igen! De engedelmeskedni? Ugyan miért?

redriver 2016.08.03. 14:26:11

Sem az egyház, sem a pápa, sem a lelkész nem mondhatja azt magáról, hogy ő az Út, amelyen keresztül Istenhez eljutok. Csak útitárs, nem több. Ha egy útszakaszon ő vezeti a csoportot, amellyel együtt haladok, én ezt elfogadom, tudomásul veszem. De ha nem értek egyet a felszerelés előírt milyenségével, ha azt látom, hogy a tempó és a pihenőidők megszabása engem és/vagy másokat túlterhel, megállít a haladásban, kötelességem szólni. Az a vezető, aki ezt nem akarja meghallgatni sem, aki ezt lázadásnak tekinti, maga tette lehetetlenné, hogy tekintélye legyen előttem. Ha pedig az a meggyőződésem, hogy az elágazásnál nem a helyes irányt választja, megintcsak kötelességem szólni. És jogom is van ehhez. A társaimnak pedig joguk van tudni, hogy van másik irány is, és mérlegelhetik, hogy melyiket válasszák. A "másik hang" ab ovo elhallgattatása az inkvizíció módszere. A kérdés, kétely, ellen- és különvélemény csírájában elfojtása, a meggyőzési kísérlet eleve ördögtöl valónak deklarálása nem az egyenlők testvéri közösségének, hanem a totális diktatúrának a jellemzője. Akkor is, ha az "puha" diktatúra. És ha ezt látom, de nem szólok, nem kísérelek meg minden lehetségeset a probléma feltárására és megoldására, akkor vétkezem. A lázadás arról szól, hogy "mostantól ne neki, hanem nekem engedelmeskedj". A figyelmeztetés meg arról, hogy "ő is ember, tévedhet, hallgassatok meg engem is, és döntsetek szabadon, felelősségetek tudatában"! És csak akkor állhatok odébb, ha kölcsönösen nem sikerült egymást meggyőzni. A diktátor fél a másik hangtól, ezért akarja elhallgattatni. Az a biztos, ha a nyáj nem gondolkodik, nem töpreng, ha mindig ugyanazt hallja, vagyis őt és kipróbált híveit. Ez minden kapcsolat- és viszonyrendszerben igaz, nemcsak a politikában.
Én, kedves Lexa, nem a saját felismert igazságom érvényesítéséért küzdök, hanem azért a szabadságomért, hogy megbélyegzés nélkül elmondhassam a közösségben, ahová elvileg tartozom. És azért, hogy ez a szabadsága mindenkinek meglegyen.
Jézus nem ígért követőinek kényelmes életet. Akik pedig a szabadságot elutasítják és másoktól is megvonják, kényelemből teszik. Akik pedig tűrik, azok a kiközösítéstől, elutasítástól, megbélyegzéstől való félelmükben.

redriver 2016.08.03. 14:26:18

Bocs, még egy nagyon fontos megjegyzés: az ószövetség, a Törvény kora kollektív, Jézus viszont az egyén, az egyes ember döntését kéri. Mi azt valljuk és hirdetjük, hogy Jézus isteni személy. A testet öltött Ige. Ha azonban az Ő földi szolgálata alatt lejegyzett beszédeit egyenértékűnek tekintjük a próféták és apostolok írásaival, magyarázataival, intelmeivel, akkor igazából nem hisszük azt, amit mondunk. Akkor Ő is csak egy közülük a mi szemünkben.
Ezt azért kellett elmondanom, mert számomra sem a próféták, sem Pál intelmei nem cáfolják Jézusnak a tekintélyelvűség ellenében elmondott szavait. Én ugyanis nem az ő követésükre adtam a fejem, nem nekik adtam az életem vezetését, hanem Jézusnak. Tehát az Ő mondatait semmi nem írhatja felül. Csak Ő maga. Ő azt ígérte, elküldi a Lelket, aki majd elvezet minket a teljes igazságra. Ha a Lélek olyasmire indítana, ami Jézus evangéliumokban olvasható szavaival ellentétes, akkor kezdenék gyanakodni, hogy nono, tán a bozótba tévedtem. De míg ezt nem teszi, maradok annál, hogy egyedül Jézus az Út, az Igazság és az Élet.

redriver 2016.08.03. 14:26:23

Végigolvastam végre Bulányi tanulmányát.
Felemelő, és főképp vigasztaló nekem az élmény, hogy egy ilyen nagyszerű, elkötelezett, bátor hívő ember soraiban a magam nehezen összekeresgélt, kiizzadt, folyamatosan korrigált és csiszolgatott szemléletének és gondolatainak tömegével találkozhattam.
N.b.: Egyedül az ő kiscsoport-felfogásában láttam viszont a saját rögeszmémet: ne a lakóhely, az életkor, a nem (férfi-nő) legyen (szememben kétesértékű, de sajnos a gyakorlatban a protestáns egyházakban is kizárólagos) alapja és jellemzője a csoportszerveződésnek. Ezek külsődleges körülmények, amelyek nem adnak igazi kohéziót.
Ha van még linked Bulányi-írásokhoz, köszönettel venném!
süti beállítások módosítása