Olvasmányok, gondolatok, hangulatok

Bábeli könyvtár

Bábeli könyvtár

Szellemi és földi hatalom a Bibliában (2)

2016. július 03. - Lexa56

Az Újszövetség mindenféle szempontból sok változást hozott. Isten először a választott népet keresi meg a megtérés lehetőségével. Ha Istennek nem lett volna egy rejtett terve a Gyülekezettel kapcsolatban, és ha a választott nép (akár csak Jézus feltámadása után) mint nép megtért volna, megkezdődhetett volna a messiási korszak, amit az ószövetségi próféták előre jeleztek. Nem így történt, és megvalósult Isten addig rejtett terve a Gyülekezettel (ekklézsia = kihívottak) kapcsolatban, akiket a népek közül (és természetesen Izraelből, a földi népből is) egyénenként hív el Isten. A gyülekezet Isten szellemi népe, amely igen lényeges különbségeket mutat a földi néphez képest.

 

földi nép

szellemi nép

Izrael

Gyülekezet (Egyház = Ekklézsia)

testi származás döntő

megtérés/újjászületés döntő

alapvetően beleszületik valaki (noha létezik betérés is)

nem lehet földi születéssel beleszületni

nem választás kérdése

választás kérdése

a törvény betartása büntetés terhe mellett kötelező

kegyelemre épül, a törvény betartása legfeljebb következmény lehet

földi hatalom feladata a törvény betartása és betarttatása akár erőszakkal is

a földi hatalom feladat a bűn kiáradásának megakadályozása, a világi törvények betartása és betarttatása, szellemi jogosítványai nincsenek

 

Isten szellemi népének viszonya a világi hatalomhoz leginkább arra viszonyra emlékeztet, amit a zsidókkal kapcsolatban a megszállás idején leírtam: engedelmesség, amíg a világi hatalom át nem lépi saját korlátait és nem követel olyant Isten népétől, ami az isteni elvekbe ütközik (erre ugyanis nincs jogosultsága – erre még visszatérünk). Feladata viszont a világi hatalmat inteni s azt saját korlátaira figyelmeztetni, hogy t.i. akár hisznek benne, akár nem, ők is uralom alatt állnak, tehát hatalmuk korlátozott.

 Nézzük először azokat az igéket, amelyek egyértelműen figyelmeztetnek a világi hatalomnak való engedelmességre, mint ami Isten rendelése.

 Róm 13

1. 

Minden lélek engedelmeskedjék a felső hatalmasságoknak; mert nincsen hatalmasság, hanem csak Istentől: és a mely hatalmasságok vannak, az Istentől rendeltettek.

2. 

Azért, a ki ellene támad a hatalmasságnak, az Isten rendelésének támad ellene; a kik pedig ellene támadnak, önmagoknak ítéletet szereznek.

3. 

Mert a fejedelmek nem a jó, hanem a rossz cselekedetnek rettegésére vannak. Akarod-é pedig, hogy ne félj a hatalmasságtól? Cselekedjed a jót, és dícséreted lesz attól.

4. 

Mert Isten szolgája ő a te javadra. Ha pedig a gonoszt cselekszed, félj: mert nem ok nélkül viseli a fegyvert: mert Isten szolgája, bosszúálló a haragra annak, a ki gonoszt cselekszik.

5. 

Annakokáért szükség engedelmeskedni, nem csak a haragért, hanem a lelkiismeretért is.

6. 

Mert azért fizettek adót is; mivelhogy Istennek szolgái, kik ugyanabban foglalatoskodnak.

7. 

Adjátok meg azért mindenkinek, a mivel tartoztok: a kinek az adóval, az adót; a kinek a vámmal, a vámot; a kinek a félelemmel, a félelmet; a kinek a tisztességgel, a tisztességet.

 

A hatalomnak való engedelmesség lelkiismereti kérdés is. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy (Isten gondolatai szerint) a hatalom dolga az (lenne), hogy a jót jutalmazza, és a rosszat büntesse. (Ennek koránt sem mindig tesz eleget, mint majd később bibliai példákon is látni fogjuk). Magyarul a bűnözőket üldöznie kellene, a törvény szerint élőket pedig jutalmaznia. (De szép is lenne!) Az is látszik, hogy mint az ószövetségi királynak, ennek a hatalomnak is joga van arra, hogy adót, vámot, félelmet és tisztességet követeljen meg. A félelem alatt itt olyasféle félelemre kell gondolni, ami visszatart a bűnök elkövetésétől. Nem követelhet viszont magának olyan tiszteletet, ami Istennek jár, és nincs szabályozási joga Istenre tartozó szellemi kérdésekben.

 Pál apostol még tovább is megy, mint hogy lelkiismereti kérdést csináljon az engedelmességből:

Ef 6,5

Ti szolgák, engedelmesek legyetek a ti test szerint való uraitoknak félelemmel és rettegéssel, szíveteknek egyenességében, mint a Krisztusnak;

Ef 6,9

Ti is urak, ugyanazt cselekedjétek ő velök, elhegyván a fenyegetést; tudván, hogy a ti Uratok is mennyben van, és személyválogatás nincsen Ő nála.

 azt mondja, hogy az alávetettek úgy engedelmeskedjenek uraiknak, mint a Krisztusnak. Igaz, hozzáteszi az uraknak is, hogy vegyék figyelembe: nekik is van uruk a mennyben.

 

Ugyanerről szól a kolosséi levélben:

Kol 3,22

Ti szolgák, szót fogadjatok mindenben a ti test szerint való uraitoknak, nem a szemnek szolgálván, mint a kik embereknek akarnak tetszeni, hanem szíveteknek egyenességében, félvén az Istent.

Itt is hozzáteszi azonban, hogy

Kol 4,1

Ti urak, a mi igazságos és méltányos, a ti szolgáitoknak megadjátok, tudván, hogy néktek is van Uratok mennyekben

 

Az 1Tim is hasonló gondolatokat fejteget:

1Tim 6,1

A kik iga alatt vannak mint szolgák, az ő uraikat minden tisztességre méltóknak tekintsék, hogy Isten neve és a tudomány ne káromoltassék.

 

 

1Tim 6,2

A kiknek pedig hívő uraik vannak, azokat meg ne vessék, mivelhogy atyafiak; hanem annál inkább szolgáljanak, mivelhogy hívők és szeretettek, kik a jótevésben buzgólkodnak. Ezekre taníts és ints.

 

1Pt2

  1. Szeretteim, kérlek titeket, mint jövevényeket és idegeneket, tartóztassátok meg magatokat a testi kívánságoktól, a melyek a lélek ellen vitézkednek;
      12. Magatokat a pogányok közt jól viselvén, hogy a miben rágalmaznak titeket mint gonosztévőket, a jó cselekedetekből, ha látják azokat, dicsőítsék Istent a meglátogatás napján.
      13. Engedelmeskedjetek azért minden emberi rendelésnek az Úrért: akár királynak, mint felebbvalónak;
      14. Akár helytartóknak, mint a kiket ő küld a gonosztévők megbüntetésére, a jól cselekvőknek pedig dícsérésére.
      15. Mert úgy van az Isten akaratja, hogy jót cselekedvén, elnémítsátok a balgatag emberek tudatlanságát;
      16. Mint szabadok, és nem mint a kiknél a szabadság a gonoszság palástja, hanem mint Istennek szolgái.
      17. Mindenkit tiszteljetek, az atyafiúságot szeressétek; az Istent féljétek; a királyt tiszteljétek.
      18. A cselédek teljes félelemmel engedelmeskedjenek az uraknak; nem csak a jóknak és kíméleteseknek, de a szívteleneknek is.
      19. Mert az kedves dolog, ha valaki Istenről való meggyőződéséért tűr keserűségeket, méltatlanul szenvedvén.
      20. Mert micsoda dicsőség az, ha vétkezve és arczul veretve tűrtök? de ha jót cselekedve és mégis szenvedve tűrtök, ez kedves dolog Istennél.
      21. Mert arra hívattatok el; hiszen Krisztus is szenvedett érettetek, néktek példát hagyván, hogy az ő nyomdokait kövessétek:

 

Ez az ige lényegében ugyanazokat a gondolatokat ismétli, mint a Róm 13, azzal kiegészítve, hogy a szívtelen uraknak is engedelmeskedni kell (a fent említett határokon belül). A király tisztelete nem föltétlenül a király személyének, hanem pozíciójának szól (ld. pl. az Ószövetségben a bűnös királyokkal szembeni formális engedelmesség és les kritika kettősségét).

 Tit 3,1

1. 

Emlékeztessed őket, hogy a fejedelemségeknek és hatalmasságoknak engedelmeskedjenek, hódoljanak, minden jó cselekedetre készek legyenek,

 

Van még két ige a hatalmasságok káromlásának tilalmáról:

 2Pt 2,10

Főképen pedig azokat, a kik a testet követvén, tisztátalan kívánságban járnak, és a hatalmasságot megvetik. Vakmerők, magoknak kedveskedők, a kik a méltóságokat káromolni nem rettegnek:

 

Júd 1,8

Hasonlóképen mégis ezek is álomba merülvén, a testet megfertőztetik, a hatalmasságot megvetik, és a méltóságokat káromolják.

 

Ezek azonban elsősorban a szövegkörnyezet alapján a szellemi hatalmasságokra vonatkoznak.

 Az Újszövetség világos tanítása tehát, hogy Isten jóváhagyásával létezik a társadalmi hierarchia, amit a hívő embernek tudomásul kell vennie és szellemi módon kell viszonyulnia hozzá, alapszabályként engedelmességgel. Ez tehát az elv, és ha csak ezek az igék állnának rendelkezésünkre, elég egyszerűnek tűnnek a helyzet.

Minden tekintetben figyelemre méltó és iránymutató az, ahogyan Jézus földi tartózkodása idején a földi hatalomhoz viszonyult, és ez tulajdonképpen az ószövetségi próféták magatartásának szerves folytatása, akik nem riadtak vissza a hatalmasok ostorozásától és a szegényeknek szóló pozitív üzenetektől. Mert ne áltassuk magunkat: a gazdagok és szegények közötti különbség egyben a (politikai értelemben) hatalmasok és alávetettek közti ellentét is. A boldogságmondásoktól kezdve mindvégig érezhető: az evangélium a SZEGÉNYEKHEZ szól, vagy legalábbis nekik jóval nagyobb esélyük van arra, hogy meghallják.

 Mt 5,3

Boldogok a lelki szegények: mert övék a mennyeknek országa.

Mt 11,5

A vakok látnak, és a sánták járnak; a poklosok megtisztulnak és a siketek hallanak; a halottak föltámadnak, és a szegényeknek evangyéliom hirdettetik;

Lk 4,18

Az Úrnak lelke van én rajtam, mivelhogy felkent engem, hogy a szegényeknek az evangyéliomot hirdessem, elküldött, hogy a töredelmes szívűeket meggyógyítsam, hogy a foglyoknak szabadulást hirdessek és a vakok szemeinek megnyilását, hogy szabadon bocsássam a lesujtottakat,

 

A hatalmasok felé való magatartásában meg kell különböztetni a vallási hatalmasságok felé való magatartását és a világi hatalmasságok felé való magatartását. Vallási hatalmasság és vallási hatalom alatt a papi, farizeusi és szadduceusi réteget értem, akik közül leginkább az első és harmadik kategória volt az, akik világi értelemben vett hatalommal is rendelkeztek. Feléjük a rettenthetetlen kritika és megvetés hangján szólt, mert érezte azt a gyűlöletet, amit iránta éreznek – tulajdonképpen az emberi lelkek fölötti hatalmukat féltették tőle és a valódi evangéliumtól. (Azt hiszem, ezt nem kell bemutatni, hiszen szemünk előtt van az egész a történelmi egyházak bizonyos rétegeinek magatartásában). A világi hatalommal sem bánt túlságosan kesztyűs kézzel, az őt faggató Heródesnek nem válaszolt. Még a legudvariasabb Pilátussal, aki nem érzett iránta személyes gyűlöletet, sőt meg szerette volna menteni, végül a „politikai haszon” miatt szolgáltatja ki a népnek. Pilátusnak is világosan elmondja azonban, hogy fölötte nincs hatalma:

 Jn 19

  1. Monda azért néki Pilátus: Nékem nem szólsz-é? Nem tudod-é hogy hatalmam van arra, hogy megfeszítselek, és hatalmam van arra, hogy szabadon bocsássalak?
      11. Felele Jézus: Semmi hatalmad sem volna rajtam, ha felülről nem adatott volna néked: nagyobb bűne van azért annak, a ki a te kezedbe adott engem.

 Tehát Jézus valamilyen szinten elismeri a világi hatalmat, de szellemi kérdésekben egy percre sem eged nekik és nem fogja vissza kritikáját sem.

 Nagyon jellemző, hogy amikor királlyá akarják tenni, visszavonul

Jn 6,15

Jézus azért, a mint észrevevé, hogy jőni akarnak és őt elragadni, hogy királylyá tegyék, ismét elvonula egymaga a hegyre.

 

Pilátusnak is világosan elmondja:

 Jn 18

  1. Felele Jézus: Az én országom nem e világból való. Ha e világból való volna az én országom, az én szolgáim vitézkednének, hogy át ne adassam a zsidóknak. Ámde az én országom nem innen való.
      37. Monda azért néki Pilátus: Király vagy-é hát te csakugyan? Felele Jézus: Te mondod, hogy én király vagyok. Én azért születtem, és azért jöttem e világra, hogy bizonyságot tegyek az igazságról. Mindaz, a ki az igazságból való, hallgat az én szómra.

 Soha, sehol nincs felszólítás arra az egész Újszövetségben, hogy a keresztények ragadják meg a politikai hatalmat, vagy attól kolduljanak támogatást. Arra sem, hogy a világi hatalom birtokában ezt hatalmi eszközökkel kényszerítsék rá a nem hívőkre. (Ez nagyon fontos különbség a földi nép uralkodóinak kötelezettségétől, amit fentebb idéztem).

 Mindannak fenntartásával, amit korábban az engedelmességgel kapcsolatban idéztem, ilyeneket olvasunk a hatalmasokról és a hozzájuk fűződő viszonyról:

 

1Tim 6,17

Azoknak, a kik gazdagok e világon, mondd meg, hogy ne fuvalkodjanak fel, se ne reménykedjenek a bizonytalan gazdagságban, hanem az élő Istenben, a ki bőségesen megad nékünk mindent a mi tápláltatásunkra;

1Tim 6,18

Hogy jót tegyenek, legyenek gazdagok a jó cselekedetekben, legyenek szíves adakozók, közlők,

 

Jak 2,6

Ti pedig meggyaláztátok a szegényt. Avagy nem a gazdagok hatalmaskodnak-é rajtatok, és nem ők hurczolnak-é titeket a törvény elé?

 

Maga Jézus is így beszélt róluk:

 

25.

Ő pedig monda nékik: A pogányokon uralkodnak az ő királyaik, és a kiknek azokon hatalmuk van, jóltévőknek hivatnak.

26. 

De ti nem úgy: hanem a ki legnagyobb köztetek, olyan legyen, mint a ki legkisebb; és a ki fő, mint a ki szolgál.

27. 

Mert melyik nagyobb, az-é, a ki asztalnál ül, vagy a ki szolgál? nemde a ki asztalnál ül? De én ti köztetek olyan vagyok, mint a ki szolgál.

 

 

Lk 12,11

Mikor pedig a zsinagógákba visznek benneteket, és a fejedelmek és hatalmasságok elé, ne aggodalmaskodjatok, mimódon vagy mit szóljatok védelmetekre, vagy mit mondjatok;

 

Mk 10,24

A tanítványok pedig álmélkodának az ő beszédén; de Jézus ismét felelvén, monda nékik: Gyermekeim, mily nehéz azoknak, a kik a gazdagságban bíznak, az Isten országába bemenni!

Mk 10,25

Könnyebb a tevének a tű fokán átmenni, hogynem a gazdagnak az Isten országába bejutni.

Jak 5,1

Nosza immár ti gazdagok, sírjatok, jajgatván a ti nyomorúságaitok miatt, a melyek elkövetkeznek reátok.

Jak 5,2

Gazdagságotok megrothadt, és a ruháitokat moly ette meg;

 

 A hatalmasságok iránti engedelmesség korlátait világosan kijelöli az Ap Csel 5. része:

27. 

Előhozván pedig őket, állaták a tanács elé; és megkérdé őket a főpap,

28. 

Mondván: Nem megparancsoltuk-é néktek parancsolattal, hogy ne tanítsatok ebben a névben? És ímé betöltöttétek Jeruzsálemet tudományotokkal, és mi reánk akarjátok hárítani annak az embernek vérét.

29. 

Felelvén pedig Péter és az apostolok, mondának: Istennek kell inkább engedni, hogynem az embereknek.

 

Röviden tehát az Újszövetségben azt látjuk, hogy egyrészt a társadalmi rendet védelmezi és az engedelmességet lelkiismereti kérdéssé teszi, de ez nem jelenti sem a társadalmi, sem a szellemi kritika elhallgatását és nem jogosítja fel a világi hatalom birtokosait arra, hogy szellemi dolgokban tekintélyként viselkedjenek. Az Istenre tartozó ügyekben egyértelműen hátrányban vannak a szegnyekkel és kiszolgáltatottakkal szemben.

A hatalom végidőkkel kapcsolatos kérdéseiről majd inkább a következő részben írok.

A bejegyzés trackback címe:

https://babelikonyvtar.blog.hu/api/trackback/id/tr118862950

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

redriver 2016.07.29. 15:08:22

Bocsáss meg, Lexa, de ez a felfogás minden förtelmes hatalom kiszolgálóit felmenti a tulajdon felelősségük alól. Ez a lágerführerek és kápók védekezését - Parancsot teljesítettem! - legitimálja. Merle: Mesterségem a halál c. könyvében ez nagyon világosan ott van, az út, ami Auschwitz parancsnokát a vallásos apai és egyházi indíttatással azzá tette, ami végül lett.
A másik: nem csak a történelmi egyházak egyes rétegeit jellemzi a hatalmi mániás magatartás. Tudnék mesélni néhány éve, évtizede alakult gyülekezetekről is...

Lexa56 2016.07.30. 12:58:34

Kedves Redriver! A hatalom nem önmagában rossz, az emberi bűn teszi azzá. Minden hatalom forrása Isten. Egyes esetekben megengedő módon, más esetekben ajándékként. Amikor a sátán a megkísértéskor azt mondja Jézusnak, hogy "Néked adom mindezt a hatalmat és ezeknek dicsőségét; mert nékem adatott, és annak adom, a kinek akarom" - nem hazudott, csak szokása szerint nem mondott el mindent. Hogy pl. hatalma korlátozott, időben, térben, terjedelemben, és az, hogy annak adja, akinek akarja, Isten jóváhagyásától függ (nem mindig az egyetértésével). Egyesek szerint ez még "oltalmazó kerub" múltjának a maradványa - nem tudom. Az is biztos, hogy a hatalom emberre való delegálása összefügg a bűnnel. Jézus maga is mondja mennybemenetele előtt, hogy minden hatalom neki adatott mennyen és földön - még ha ez most nem is látható minden részletében. A földi hatalomnak való engedelmesség isteni parancs - mindaddig, amíg túl nem lép eredeti feladatán és hatáskörén.

redriver 2016.08.03. 14:28:10

Meggyőződésem szerint a földi hatalom nem abszolút kategória. Jellemezni pedig erkölcsiségének fokával szoktuk. Szerintem annál magasabb szintű ez az erkölcsiség, minél inkább az emberi életet és szabadságot szolgálja. És annál alacsonyabbrendű, minél több halált, kényszert és bűnt eredményez.
Isten megengedi a förtelmes hatalom létezését, működését, épp ezért nem is avatkozik be Jézus áldozata óta közvetlenül. Jézus helytállt értünk, vállalt minket Isten előtt, ezért csak Ő gyakorolhat hatalmat felettünk. De nem ezt teszi. Hanem hív, vár, meggyőz és vezet. "Akinek van füle a hallásra, hallja." Jézus semmiféle parancsot nem adott tudtom szerint a földi hatalomnak való feltétel és mérlegelés nélküli engedelmességre. Ezért, ha megengeded nekem, én ezt nem tekintem isteni parancsnak. Ez apostoli útmutatás.
Mint ahogyan az is, hogy az asszony, aki tanulni akar valamit, kérdezze meg otthon a férjét. Jézus nem küldte el Máriát a férjéhez, vagy a bátyjához, amikor az a lábához telepedve hallgatta Őt. Sőt, Mártával összevetve azt mondta: Mária a jobbik részt választotta. Elképesztően fontos dolgokról igyekezett meggyőzni a samariai ötférjű, vadházasságban élő asszonyt egy kút mellett. És ezzel az asszonnyal indult el a samariai ébredés. Nem ragozom tovább.
Ha igaz az, hogy mindnyájan egyek vagyunk a Krisztusban; ha igaz az, hogy Isten mindenkit visszafogad, aki az Úton jön a szoros kapun át; ha igaz az, hogy Isten nem személyválogató - akkor a földi hatalmi viszonyokban nekünk, embereknek kell egymással elboldogulnunk. Jézus nem biztatta az embereket lázadásra, de engedelmességre sem. Nem vonta a földi társadalomszervezés és államhatalom kérdéseit magához, nem egy új, másmilyen RENDSZER-t hirdetett, hanem Isten országát, ahová egyénileg lehet belépni. Mivel a földi hatalom - emberi hatalom, az mindig olyan, amilyenné az adott embercsoport teszi. Pro és kontra. Az érvényesülni vágyók kiszolgálják, a gyávák igyekeznek észrevétlenül viselkedni, a hepciáskodók mindenbe belekötnek és lázadoznak, Jézus követői pedig mérlegelnek: mikor kell eleget tennem, és mikor kell ellenállnom. Én így látom ezt.

redriver 2016.08.03. 14:28:16

Ja, és még valami: ha isteni parancs az engedelmesség, jó, legyen. De hát végül mégiscsak nekem kell döntenem, hogy túllépett-e a hatalom a feladatán és hatáskörén, vagy sem. Akkor pedig ez ugyanaz, amit korábban már mondtam: mérlegelni és hitem szerint dönteni.

Lexa56 2016.08.03. 14:39:31

"Ezért, ha megengeded nekem, én ezt nem tekintem isteni parancsnak. Ez apostoli útmutatás." - ez így, általánosságban tévtanítás, t.i. az, hogy "igazán" csak az evangéliumokban elhangzottakat tekinti valaki isteni eredetűnek és "kötelezőnek". Pál maga is tesz olyan különbséget, hogy "ezt én mondom" "ezt meg az Úr" (általam). És még amiről ő úgy gondolta, hogy ezt csak ő mondja, az is Ige lett azáltal, hogy beíratott a Bibliába. Az "írás fel nem bontható" - ezt viszont Jézus mondta :)

redriver 2016.08.15. 08:23:49

Tévtanítás? Erős szó.
A Biblia isteni ihletettségét én nem vitatom, nem kérdőjelezem meg. Ámde az ihletés nem jelent tollbamondást. A fundamentalista felfogás hajlamos elfeledkezni arról, hogy a Biblia is emberi közreműködéssel készült. Ha összehasonlítjuk a teremtéssel, mit látunk? Isten a hatodik nap végén "igen jó"-nak nevezte alkotását. Majd odaadta az embernek, s a nagyszerűnek teremtett világból az lett, ami lett. Miért gondoljuk, hogy az Ige érintetlenül tökéletes maradt az ember kezében?
Tapasztaltam, hogy milyen az, amikor az ember kap egy közvetlen tudást Istentől. Küszködök, kínlódok, hogy tovább tudjam adni, amit megéltem, de igazából nincsenek meg mindenre azok a megfelelő szavak, amivel pontosan azt tudom mondani, ami bennem megképződött (Jánosnál ez különösen erősen érzékelhető). A térbe-időbe zárt ember a maga korlátaival próbálja megérteni, megismerni, leírni a végtelen örökkévalót - kemény feladat ez.
A másik: megismétlem, hogy én nem az Ószövetség és az apostoli irodalom elvetéséről, nem az isteni EREDET megkérdőjelezéséről beszélek, hanem prioritásról. Mert ha ellentmondást érzékelek, és sehogyan sem találom a feloldását, akkor Jézust tekintem mércének. Hiszen ezt kérte: maradjatok meg az ÉN beszédeimben.

Kérlek, magyarázd meg nekem azt, hogy mit értesz ezalatt: "... az is Ige lett, azáltal, hogy beíratott a Bibliába." Ez a mondat így a Bibliát tekinti alapnak, és nem Jézus Krisztust. Az emberek írásait, a kanonizációs folyamatot veszi kezdetnek, és nem a kezdettől fogva létező Igét, amelyet emberek igyekeztek legjobb tudásuk szerint, Isten segítségével írásba foglalni.
A Biblia önmagát seholsem nevezi Igének. Ez az egyház szóhasználata. A Biblia (János 1, 1) Istennel azonosítja az Igét, és Jézust nevezi testet öltött Igének. Ha logikusan végigvisszük a tőled idézett gondolatot, akkor egy emberi közreműködéssel készült könyvgyűjteményt azonosítunk az örökkévaló, mindenható Istennel, ha pedig ez így van, akkor Isten is emberi közreműködéssel készült. Jézus a samariai asszonnyal folytatott beszélgetésében elvetve a szakrális helyeket, kinyilatkoztatta, hogy Isten - lélek (szellem), és lélekben és igazságban kell imádni. Mindenfajta materializálási kísérlet eltávolít Tőle: a faragott kép is, a betű is, ami öl, meg a szent helyek is. Ez mind anyag. Isten meg - Szellem.
Hol a hiba a levezetésemben?
Ki és miért kiáltotta ki ezt a gondolkodást tévtanításnak? Milyen tanításhoz képest TÉV ez bibliai alapon?
És végül: az írás fel nem bontható. Jó.
Nézzük meg a szövegkörnyezetet, kiknek, milyen szituban mondja ezt Jézus? Azoknak, akiknek szemére vetette, hogy bogarásszák az írásokat, és nem akarnak Őhozzá menni. Akik a betű nevében akarták Őt épp megkövezni. Van erre másutt is példa (pl. mikor a szülők tiszteletét kéri rajtuk számon egy hasonló helyzetben). Ez pont arról szól, hogy az egyház (a zsidó papok, farizeusok) a maguk szájíze, hagyományai, érdekei szerint használják az írást: amit ők fontosnak tartanak, azt számonkérik, amit nem, azon átsiklanak. A mai egyház ugyanezt teszi. A maga érdekei és felfogása szerint "bontja fel" az írást: ez örökérvényű parancs, ez meg kulturális kérdés. A fejkendőviselés kulturális, a családról mondottakat Jézus "nem úgy gondolta", a gazdag ifjúnak mondottak csak annak az egy embernek szóltak, stb., viszont a nők megszólalási tilalma, az adófizetés, a hatalomnak engedelmeskedés, és sorolhatnám ezt is, ez mind örökérvényű.
Akkor már nem biztonságosabb és tisztességesebb, ha a bibliai írásokat Jézus beszédeivel mérem meg inkább, mint a saját öröklött és tanult felfogásommal, érdekeimmel??? Mi ebben a tévtanítás?

Lexa56 2016.08.18. 09:29:32

Súlyos kérdéseket feszegetsz. Nem is kívánok rá általános érvényű választ adni. Sem felhatalmazásom, sem tudásom nincs meg hozzá. Bulányi viszont szerintem éppen abban téved, hogy szinte azt sugallja: már Pál "félrevitte" a Jézus által hirdetett evangéliumot. A magam részéről úgy látom, hogy azok a valós eltérések, amelyek a két "evangélium" között fennállnak, az üdvtörténeti képbe beágyazhatók és értelmezhetőlk. Ehhez persze kell üdvtörténeti kép, ami megint csak vitatható. Erre még visszatérek.

Lexa56 2016.08.18. 15:13:15

@redriver: másik - még mindig csak töredék. A Biblia önmagát Írásként, Írásokként, Isten beszédeként jelöli meg. Amiről Péter azt írja, hogy abban "egy prófétai szó sem támad saját magyarázatból". A tanítványokról a feltámadás kapcsán írja Lukács: "hivének az írásnak, és a beszédnek, a melyet Jézus mondott vala" - vagyis a kettőnek együtt, a korábban leírtaknak és a frissen hirdetettnek. Maga Jézus néha egyszerűen "törvénynek" nevezi, amelyből nem múlhat el egy jóta vagy pontocska sem. Vagyis a leírt Ige (számunkra) Isten szava, amelyenek alakulását Ő maga felügyelte. Pál maga a saját igehirdetéséről azt mondja a Thesszalonikai levélben, hogy "Ugyanazért mi is hálát adunk az Istennek szüntelenül, hogy ti befogadván az Istennek általunk hirdetett beszédét, nem úgy fogadtátok, mint emberek beszédét, hanem mint Isten beszédét (a minthogy valósággal az is), a mely munkálkodik is ti bennetek, a kik hisztek" - tehát jól különbséget tudott tenni saját szava és az isteni üzenet között. Mindenképpen veszélyesenek érzem tehát, ha megpróbáljuk felülírni az egyik igével a másikat. Nem azt mondom, hogy néha nincs szükség értelmezésre, és hogy ez könnyű, de számomra ez egy nagyon fontos alapelv.

redriver 2016.08.18. 18:45:44

"Mindenképpen veszélyesenek érzem tehát, ha megpróbáljuk felülírni az egyik igével a másikat."

Egy utolsó kérdés:

Az alábbiak közül melyik mondat érvényes ránk, mai keresztyénekre?

Nem az egészségeseknek van szükségük orvosra, hanem a betegeknek.
vagy:
Most azért azt írom néktek, hogy ne társalkodjatok azzal, ha valaki atyafi létére parázna, vagy csaló, vagy bálványimádó, vagy szidalmazó, vagy részeges, vagy ragadozó.
Az ilyennel még együtt se egyetek.

redriver 2016.08.18. 18:46:27

De kedves Lexa, nem ebben van a vita közöttünk!!!
Én az önkényes, az ember saját felfogása, erkölcsi nézetei, érdekei szerinti értelmezésekkel vitatkozom, nem a Biblia kontinuitásán, nopláne ihletettségén! Ahol a megfogalmazásokban ellentmondást találunk, ott az egyház is értelmez, a teológia is, a lelkész-igehirdető is, és gyakran egymásra hivatkoznak ilyenkor.
Tessék, rakjuk egymás mellé a két hierarchia-felfogást:
A pogányokon uralkodnak az ő fejedelmeik, de közöttetek ne így legyen. Hanem aki nagy akar lenni köztetek, az legyen szolgája a többinek. (Szolgám nekem a lelkész? Az, hogy a tanítói hatalmat elnevezték szolgálatnak, nem tette azt a legkisebbé mindünk között! Jézus pedig erről beszélt.)
Engedelmeskedjetek a felsőbb hatalmaknak, mert nincsen hatalom, amely nem Istentől van.
És van még az a páli intelem is, csak most nem találom, amit a mi lelkészünk is gyakran idéz: valami olyasmi, hogy úgy viselkedjünk, hogy a vezetőink örömmel tehessék a dolgukat.
Szerinted a kétezer éves egyházban, a szervezetben melyik felfogás érvényesült? Azaz: az egyház melyik verset írta felül egy másikkal? És vajon miért?
A kiátkozások, kiközösítések, erőszakos térítések, eretnekpörök vajon a jézusi mondatot szem előtt tartották, amikor a püspökök meg érsekek aranyba-ezüstbe burkoltan gyönyörködtek a máglyákban?
Vajon melyik verssel írták fölül a ne ölj! parancsot?
Továbbmentek-e a középkori egyház hittérítői onnan, ahol nem fogadták őket?
Nem. Ilyenkor félretették a jézusi utasítást, és elővettek egy ószövetségi verset. És arra hivatkoztak.
Ha Isten a hatodik napon teremtette az embert, akkor miért van az 1Móz2-ben az, hogy Ádámot akkor formálta a föld porából, amikor még nem volt növény a földön? Erre is van valami dogma, de aligha meggyőző. Miért ne szabadna keresni a megoldásokat, miért nem szabad az igenis meglévő ellentmondásokról beszélni?

A Törvényből valóban nem múlhat egyetlen ióta vagy pont sem... oké, de vajon mire mondta Jézus azt, hogy törvény? A 613 micvára? Akkor baj van, mert abból néhányat már ő maga hatályon kívül helyezett. A jerikói úton pl. a pap meg a lévita a törvény szerint járt el, aztán mégsem őket állította elénk példának... a kézmosási szabály kapcsán kifejezetten kimondta: nem így van, ez nem isteni törvény, csak szokás, szertartás... (nem az fertőzteti meg...) Amikor a böjtöt kérték számon rajta, ő a kőtáblán szereplő szülőtiszteleti parancsot említette föl. De mondhatnám a szombatot is, mert azt sem a micvák, hanem a kőtáblák szerint értelmezte.
Már az ószövetségi írásokban is lehet észlelni jeleit, hogy a micvákkal nincs minden rendben, mert Isten jelzi, hogy nem olyan áldozatokat akar, amilyenek elő vannak bennük írva részletesen, Dávid már szinte teljesen a jézusi elvet hangsúlyozza a hittel és bűnbánattal kapcsolatban, Ésaiásnál is van jelzés az igazi böjtről... eszem ágában sincs a kontinuitást vitatni, csak igyekszem megérteni a dolgokat.
És végül Péternél is megjelenik ez, kifejezett utasítást kap, hogy amit Isten tisztának teremtett, azt ő ne tartsa tisztátalannak.
Na, jó, abbahagyom, nem macerállak tovább az eretnekségeimmel. :))

Lexa56 2016.08.18. 19:27:01

@redriver: szerintem mindkettő nekünk szól. Csak az egyik az önigaz farizeust figyelmezteti, és a MÉG MEG NEM TÉRT kívülállókra vonatkozik - elsősorban. Ők azok a betegek, akiknek orvosra van szükségük. A másik (páli) vers a gyülekezeti fegyelemre vonatkozik és olyanokra, akik ATYAFI LÉTÜKRE paráznák, csalók stb. Ezt gondolom érzed, hogy nem ugyanaz a helyzet. Aki megért, Istennel jár és a gyülekezet tudtával súlyos bűnben jár és közben úgy tesz, mintha mi sem történt volna, annak legalábbis valami figyelmeztetés kijár, hogy itt nincs minden rendben. Számomra ezt jelzi egy (bizonyos fokú) "bratyizás" kerülése a gyülekezet részéről.

redriver 2016.08.19. 18:47:53

Erre muszáj mondanom valamit.
Szerintem a valláskárosult ember legalább olyan beteg, mint a hitetlen. Ha nem súlyosabb. Jézus idejében még nem volt "keresztény elfajulás", de ha jól figyeljük Őt a Bibliában, az akkori valláskárosult (a te szavaddak élve: önigaz) farizeusokkal és papokkal bánt a legkeményebben. Ezek is meg nem tért emberek voltak pedig.
Nem hinném, hogy a mai egyház korifeusai és hívei között ne lennének meg nem tért emberek. Vannak. És ezek pont úgy a saját viselkedésüket, életvitelüket, nagyszerűségüket alapul véve kurkásznak mások életében, kifogásolják a magatartásukat, ahogyan az önigaz farizeus tette.
A megtért ember is képes vétkezni. De Jézus az első kődobás jogát annak adta, aki maga bűntelen.
Könnyű kizárni, kiközösíteni, elüldözni valakit a gyülekezetből, mondván: bűnt találtunk az életében. A megtérés csak az Út eleje, a földi utat be kell járni, és ha a megtérés valódi, akkor Jézus elvégzi a munkát a megszentelődés folyamatában. De ahhoz türelem kell a közösség részéről, nem pedig a célállapot számonkérése az Út elején, vagy közepén bukdácsoló embertől. Mit ér el ezzel egy gyülekezet? Titkolózást, rejtőzködést, képmutatást a kiszemelt vétkes részéről, vagy elfordulást nem csak a gyülekezettől, hanem Istentől is. Pál önmagáról azt mondja: nem a jót teszi, amit akarna, hanem a bűnt, amit nem akar. Hogy az elméje Isten törvényét, de a teste a benne lakó bűnt szolgálja. Pedig ő nem akárki volt! Hát akkor mit akarunk egy megtért, de gyengébb, vagy tudatlanabb embertől? "Kicsoda vagy te, hogy a más szolgáját kárhoztatod?" Ezt is Pál írta le.
Ám szabaduljon meg a gyülekezet attól, aki nem felel meg nekik, ehhez joga van minden közösségnek, de ne hivatkozzon Istenre, Bibliára, hanem vállalja föl, hogy "nekünk nem tetszik, magunkat védjük"! Mert ha Isten mögé bújik ezzel, akkor kárhoztat, ítél, törvénykezik. Ez pedig explicite tiltva vagyon.
Jézus akkor szeretett és áldozta magát értünk, amikor még bűnösök voltunk. Akik állítólag Őt követik, azok elzárkózhatnak a vétkező elől, kiközösíthetik, kimondhatják rá, hogy méltatlan a kegyelemre? Hogy Isten nem fogadta el, ezért nincs helye közöttünk?
Nem hinném... ha Pál teljes munkásságát vizsgáljuk, igyekszünk megérteni, akkor nagyon jól látható, hogy ő sem ezt szorgalmazza. Nem adott ő sem biankócsekket a 2000 évvel későbbi gyülekezeteknek az Isten nevében történő gyomlálásra, tisztogatásra. Ha esetleg a János-leveleket is hozzáolvassuk, akkor ez még egyértelműbb.

Lexa56 2016.08.31. 16:40:53

@redriver: No elnézést kérek, némi időbe tellett, mire újra lett időm visszatérni saját blogomhoz. Egyetértve azzal, hogy Jézus legkeményebben a vallásos elit hatalmat akaró, és azzal összefonódó rétegével beszélt, azért azt is látni kell, hogy a "gyülekezeti fegyelem" kérdésével ő maga is foglalkozott:
Mt 18 "15. Ha pedig a te atyádfia vétkezik ellened, menj el és dorgáld meg őt négy szem között: ha hallgat rád, megnyerted a te atyádfiát;
16. Ha pedig nem hallgat rád, végy magad mellé még egyet vagy kettőt, hogy két vagy három tanú vallomásával erősíttessék minden szó.
17. Ha azokra nem hallgat, mondd meg a gyülekezetnek; ha a gyülekezetre sem hallgat, legyen előtted olyan, mint a pogány és a vámszedő."
Szóval nála is volt határ. Megint egyetértve azzal, hogy a bűnössel türelemmel kell bánni (hisz magunk is azok vagyunk) a gyülekezeti vezetőknek feladatuk a gyülekezet egységének, szellemi épségének védelme, és bizony ilyenkor (akár csak egy családban) időnként vállalni kell a népszerűtlen rendteremtés feladatát is, különben előfordulhat, hogy egyetlen ember egy egész közösséget tönkretehet. Persze ebben hibázhat az is, aki a rendet teszi, de ez elkerülhetetlen. Azt mondani azonban, hogy minden, a gyülekezet fegyelemmel kapcsolatos gondolat emberi találmány és nincs összhangban a Bibliával, enyhe túlzás.

redriver 2016.09.01. 19:27:39

vállalni kell a népszerűtlen rendteremtés feladatát is, különben előfordulhat, hogy egyetlen ember egy egész közösséget tönkretehet. Persze ebben hibázhat az is, aki a rendet teszi, de ez elkerülhetetlen.

Igen, hibázhat. És ha sorozatosan hibázik, akkor nem tesz rendet.
Miért adsz nagyobb mozgásteret és türelmet a tekintélyeknek, mint a bukdácsoló útkeresőknek, mezei hívőknek? Én ezt nem értem...

redriver 2016.09.01. 19:28:04

A Mt 18 nem a gyülekezeti fegyelemről, a mások szokásaiban, életében kurkászásról, a másként gondolkodók-vélekedők kipellengérezéséről, mellőzéséről, talonba tételéről, kizárásáról szól, hanem két testvér közötti konfliktus rendezésének módjáról. És ez mindenkire vonatkozik! Ha bármely tekintélyszemély úgy véli, hogy valaki vétett őellene, ugyanezt az utat kellene bejárnia. Ha nem teszi, visszaél a pozíciójával.
Az az elképesztő mód azonban, amely
1. a vádlótól nem vár bizonyítást, nem vár bocsánatkérést, ha nem volt igaza
2. a bevádoltat viszont a szanhedrin elé citálja, faggatja, elvárja, hogy ha visszaszólt a vádlónak, azért bocsánatot kérjen
ez nem biblikus, hanem személyválogató, álságos, látszatbékére törekvő, önérdekből fakadó eljárás. Ha két ember konfliktusáról akarnak dönteni a tekintélyesek, akkor azt mindkettő indokainak meghallgatása és mérlegelése után tegyék. És ha állást kell foglalni abban, hogy ki miben vétett, azt hogyan tette vagy nem tette jóvá> vagy abban, hogy melyik állítás igaz és melyik bizonyult hamisnak, melyik megszólalás volt sértő és melyik védekező - akkor foglaljanak egyértelműen állást, és ne kenjék el a dolgot. Ebből ugyanis a gyülekezet semmit sem tanul, csak a susárlás, a presztizsharc, a keserű kiszolgáltatottság érzése terjed tovább.
Ha a tekintély nem tisztázni, hanem elfojtani akarja a konfliktusokat, akkor vét a gyülekezet valódi békéje ellen. "Ne ítéljetek a látszat után, hanem igaz ítélettel ítéljetek." Ha egyik fél tartja magát a Mt 18-hoz, a másik meg nem, akkor eszerint kell a dolgot lefolytatni, és nem másként.

Lexa56 2016.09.03. 14:32:20

@redriver: hát sajnos ebben nem gondolkodunk teljesen egyformán :( Annak ellenére, hogy akceptálom a kifogásaidat, magam is sokszor hajlok radikális keresztény kritikára, látom azt is, hogy egy gyülekezet életében szükség van bizonyos belső rendre is (ld. pl. az 1Tim későbbi fejezeteit). Az a véleményem, hogy egy-egy gyülekezetben igenis vannak kiemelt felelősséggel és kiemelt jogokkal rendelkező személyek. A baj az, ha ezt emberi erőszak betonozza le. Ugyanakkor ezt a problémát és ellentmondást semmilyen szabályozással nem lehet megoldani. megint marad a keskeny út, amiről mindkét irányban le lehet tévedni.

redriver 2016.09.03. 16:57:37

A posztod címe "Szellemi és földi hatalom a Bibliában". Ugye? Nomármost: egy gyülekezeti vezető, amikor tanít, akkor az előbbi, amikor pedig tilt, előír, fegyelmez, akkor az utóbbi kategóriára jellemző feladatot végzi. Erre pedig - hitem szerint - nem Istentől kap egyedül felhatalmazást, hanem a közösségtől is, amely megválasztotta. Így hát nekik is elszámolással tartozik. Jómagam pedig mindössze ezt próbálom megértetni magam körül az emberekkel, már amikor próbálom, egyre ritkábban.
Úgy vélem: a kiemelt jog gyakorlása kiemelt felelősséggel is párosul. Az igehirdetésért csak Istennek kell elszámolnia, de a közösség működését, mindennapjait, hangulatát érintő közvetlen döntéseiért és tevékenységéért a közösség előtt is felelnie kell. És ez bizony nagyonis jól szabályozható. És ha a gyülekezetek mernének az ilyen dolgokban világos szabályokat lefektetni, akkor nem történhetne meg, hogy valakit egy félreérthető mondatért hetekig-hónapokig cincálnak a vezetők, viszont a vezető minden hibáját elintézik azzal, hogy majd Isten elszámoltatja, ő is ember, tévedhet. Ez kettős mérce, ami tényszerűen nincs összhangban a Bibliával.
És az ilyen esetek gyakran vezettek már oda, hogy akinek a diktatórikus, bírálhatatlan, magát csalhatatlannak képzelő vezetőben megrendült a hite, elhitte, hogy akkor ő Isten ellen lázad, a Beléje vetett hite is megrendült.
Ezért nem tartom én helyesnek ezt a vezetőkultuszt, ami emberek számára követel feltétel nélküli bizalmat, engedelmességet. Ha ezt a világi közösségekben, csoportosulásokban károsnak, elfogadhatatlannak tartjuk, miért kellene vajon az - elvileg magasabb erkölcsi követelmények szerint élő - keresztyén közösségekben kívánatosnak tekinteni? A megkérdőjelezhetetlen tekintély, döntési jog, a bírálhatatlan intézkedések - ezek az uralkodás és nem a vezetés jellemzői. És hát, megint csak azt kell mondanom: a pogányokon uralkodnak... köztetek ne így legyen. Nem én mondtam ezt.

Lexa56 2016.09.03. 18:03:15

@redriver: ebben sem értek egyet teljesen. Ahogy én látom a gyülekezeti vezető világi hatalmat akkor és csak akkor gyakorol, ha gyülekezeti fegyelem érdekében világi hatalmi eszközöket alkalmaz. Vannak államok, ahol a világi és egyházi hatalom nem válik szét, ott igen gyakran ez a helyzet, bár nem kell feltétlenül így lennie. A gyülekezeten belül is alkalmazhat egy vezető "testi" (Pál jelzője) eszközöket, amelyek azonban inkább lelkiek. Pál magáról viszont azt mondja, hogy fegyverei szellemiek, erődítmények lerombolására. Volt az ó-egyházban egy elv, az "szentek egyetértésének elve", ami a zsinatok szellemi hátterét képezte (az iszlámban is megvan ennek az analógja, az "idzsma"). Ez azt jelenti, hogy ha egy szellemi közösségen belül egyetértés alakul ki, amögött ott van Isten jóváhagyása. Mint minden szellemi elv, ez is hitre épül, és hit esetén működik is. Egy gyülekezet vezetőségén belül törekszenek ilyen egyetértés kialakítására, sokszor ezért is tűnik lassúnak a döntéshozatal. Természetesen mint mindent, az ember ezt is elronthatja, de ha hittel alkalmazzák, nagy fegyelmező erő lehat a gyülekezet vezetése számára is. Visszatérve még a nem világi, de testi vezetésre: ezért az adott vezető valóban elsősorban Istennek felel, illetve részben a gyülekezetnek. Hihetünk abban, hogy Isten is látja, amin történik, és neki is van beleszólása a dolgok alakulásába. Ha meg végképp nem tud az ember beilleszkedni egy adott vezetési stílusba, akkor még mindig ott a lehetőség, hogy az ember másik gyülekezetet keressen. De az igazságkereső is tévedhet, nemcsak a vezető.

redriver 2016.09.04. 07:43:58

Bocsáss meg, de én nem vezetési stílusról beszélek. A stílus lehet bármilyen - a vezetés iránya és módszere a lényeg. Tőlem mondhatja valaki bármilyen szelíd, ájtatos, kedveskedő stílusban a parancsait, ha csak parancsolni tud, de érvelni és mérlegelni, belátni és korrigálni pedig nem, akkor szimpla diktátor.
Miért kell vezetőt választani? Minek eljátszani a komédiát, ha a választás arról szól, hogy a megválasztott vezető innentől kezdve bármit tehet, elvárhat, előírhat - a kis mezei hívőnek meg egy választása van: ha nem tetszik, kívül tágasabb.
Szellemi közösség - igen, ahol van ilyen, ott egyetértés is kialakulhat. De a szellemi közösség nem azonos a vallásos csoporttal.
Én hiszek abban, hogy Isten látja a dolgokat, és bele is szólhat. De ha azok, akiken a dolgok múlnak, nem Rá, hanem a vezetőkre figyelnek, akkor elszáll a lehetőség, amit Isten ad a változásra. Amikor Isten egy gyülekezetet egyik problémahalmazból a másikba visz, és a gyülekezet vezetői és többsége továbbra is minden alkalommal elzárkóznak az elemző tisztázás elől, a korrekció elől, hanem még erőteljesebben húzzák az addigi szíjakat a szájkosarakon, akkor Isten bizonyára azt mondja: jól van, gyerekek, ha ti jobban tudjátok, akkor csináljatok, amit akartok.
Egy keresztény vezetőnek nem az a feladata, hogy átnevelje a híveket, előírja és elbírálja a magatartásukat, életük minden kis részét, hanem az, hogy szolgálja hitben növekedésüket, erősödésüket, épülésüket. Egy átnevelő tábor kiskorúnak kezelt lakóitól nem lehet érettséget várni, akkor sem, amikor a vezetőnek is haj, de jól jönne egy érett hívőközösség, mert épp bajban van.
Na de mindegy is... már megint vitába bonyolódtam, bocs. Hiába, túl sokáig éltem a világban, kettesben a Bibliával, egyház nélkül...

Lexa56 2016.09.04. 07:51:25

Erre nem tudok szentenciát mondani. Csak annyit, hogy ha egy közösségben, adott vezető mellett úgy éreznék, hogy Te leírod, akkor valószínűleg más közösséget keresnék, mert ilyen feltételek mellett szellemi értelemben fejlődni nemigen lehet. Ha azonban a szituáció több közösségben is megismétlődik, magamat vizsgálnám meg. Vannak személyes tapasztalataim ezen a téren. Annyi azonban bizonyára világos minden Bibliát olvasó ember előtt, hogy az Istennel járás nem magányos ügy, Isten nem oszlop-szenteket akar nevelni. Néha ez látszik a legjobb megoldásnak, de nem az.

redriver 2016.09.06. 06:34:52

Én sem szentenciát mondtam.
Azért is nem keresek másik közösséget, mert a tapasztalataimat nem érzem gyülekezet-specifikusnak. Ez a hierarchikus egyház szemlélete, ez az örökség, amit a protestantizmus újratermelt, csak más szervezeti formák és külsőségek között.
Én változatlanul azt mondom: a keresztyén hit alfája és omegája Jézus Krisztus, és ha valaki észleli, hogy a gyülekezeti működés, sőt, a tanítás is gyakran explicite szembehelyezkedik Jézus beszédeivel, az még nem jelenti azt, hogy az illető oszlop-szent akarna lenni. Lehet, hogy csak a közösség jézusi leírását szeretné megvalósulni látni, és a lutheri szemléletet, amely szerint nincs szükség közvetítő papságra. Mert ezt a lutheri gondolatot látja leginkább összhangban állónak az - általam itt már többször idézett és hivatkozott - jézusi gondolattal a keresztyén közösségről és vezetésről.
Nem követhet az ember olyan tanítást, amiben nem hisz, mert ami hitből nincs, az bűn. Győzze meg a tanító a hallgatóit, ne pedig parancsokkal és tilalmakkal akarja elérni, hogy ugyanazt gondolják, amit ő, úgy éljenek, ahogyan ő helyesnek tartja. Mert akár beviheti őket a bozótba.
A keresztyén hívő nem a tanítóin, lelkészein keresztül kapcsolódik Jézus Krisztushoz, hanem egyénileg, saját személyében. Ez alapjában tér el a zsidó közösségek kollektivitásra épült működésétől. Ezért volt hiba a keresztyén felekezetek részéről ugyanazt az autoriter, hierarchikus felépítést és működést átvenni és őrizgetni. A keresztyén emberek tömege nem Isten választott népe, hanem Isten megváltott, visszafogadott, megszabadított gyermekei. Akik mind egyek a Krisztusban, nincs zsidó meg görög, úr és szolga, stb. Ez az elv. Az egyenlők közössége, akik együtt, egymást segítve mennek az Úton.
Aki elöl megy, az nem nagyobb és több a többinél, csak épp rá van bízva egy feladat. De ha irányt téveszt, vagy rossz tempót diktál, akkor kinek-kinek joga és kötelessége, hogy mérlegeljen: megy-e utána, vagy megnézi az iránytűt és a térképet. Ha az elöl haladó sosem néz hátra, ha sosem hallgatja meg a többiek hangját, ő maga is veszélybe kerül. Mert ő sem mindentudó. Az autoriter, hierarchikus felfogás azonban ezt sugallja.
süti beállítások módosítása