Olvasmányok, gondolatok, hangulatok

Bábeli könyvtár

Bábeli könyvtár

Keresztény és(?)/vagy(?) nemzeti? (1)

2016. július 17. - Lexa56

„A nemzet olyan emberek csoportja, akiket múltjukra vonatkozó

téveszmék és  szomszédjaikkal szembeni közös gyűlölet kötnek össze”

Karl Wolfgang Deutsch (Nationalism and its Alternatives)

A nacionalizmus kialakulása, és jelentősége a modern történelemben

A XIX. századnak, de bizonyos mértékig még a XX. századnak is egyik meghatározó ideológiája a nacionalizmus. A nemzettudat kialakulása, majd uralomra jutása olyan erővel határozta meg a világtörténelmi[1],[2] és a magyar[3],[4] eseményeket, amely csak a történelmi vallások hatásával mérhető össze – mint látni fogjuk, nem véletlenül. Szemben a német romantika és historizmus sok képviselőjével[5], akik számára a történetírás „magától értetődő” egységei a népek/nemzetek voltak, a XX. század szkeptikusabb történészeinek, akik nagyobb kulturális/civilizációs egységekben gondolkodtak (pl. [6] vagy [7]) már volt annyi távolságtartása a nemzettudattól, hogy képesek voltak a nemzetet nem magától értetődő ősjelenségként, hanem történelmi folyamatok múló eredményeként kezelni és szemlélni. A fentebb említett Barzun (ld. a 2. hivatkozást) a maga csodálatos történelmi képeskönyvében az egész újkori európai történelmet a nemzetállam kialakulásként, majd fokozatos dezintegrálódásaként írja le. A modern történészek túl tudtak lépni azon a naiv romantikus eszmén, hogy a nemzettudat egy örök és változhatatlan népérzés, amelyet külső körülmények legfeljebb csak ideiglenesen képesek elnyomni, és meg tudták vizsgálni, hogy az a fajta nemzettudat, ami a XIX.-XX. század európai népeit jellemezte, mennyire volt (vagy nem volt) jelen más kultúrák vagy más történelmi idők társadalmaiban.

 Egy, a témával foglalkozó konferencia[8] előadói annak ellenére, hogy sok dologban vitatkoztak egymással, abban egyetértettek, hogy egy komplex jelenségkörről van szó, amelynek eredete nemigen tolható időben hátrébb a XVI-XVII. századnál, amelynek számos fokozata van, és szerepe sem ítélhető meg egységesen attól függően, hogy mely időszakban alakult ki vagy lépett fel. A nemzeteszme alakulása érthetően más volt olyan népek esetében, amelyeknek a romantika ideje előtt már volt hosszabb-rövidebb önálló vagy kvázi-önálló állami léte (pl. Magyarország vagy Lengyelország, de bizonyos mértékig még Szerbia és Csehország esetében is), mint akiknek többnemzetiségű birodalmak keretében a XIX. vagy a XX. században kellett kivívni, sokszor kialakítani saját nemzeti létüket.

 Az nem kétséges, hogy valamilyenfajta kollektív közösségtudat minden korban és minden kultúrában létezett[9], de ennek terjedelme és az összekötő kapocs természete erősen változó volt. Itt csak jelzésszerűen utalhatunk a családi, nemzetségi, törzsi vagy akár a vallási hovatartozásra, amelyek mind-mind bizonyos mi-ők határvonalakat képeznek, és amelyek bizonyos szolidaritási érzést válthatnak ki más-más szituációban. Bár nem elhanyagolható elem, a beszélt nyelv, amit a XIX. század és a romantika a középpontba állított, koránt sem az egyetlen és nem szükségszerűen a legerősebb kapocs emberek között. Itt utalnom kell Spengler által a „mágikus kultúrához” sorolt népekre és emberekre, ahol a „nép” vagy „nemzet” határát nem a nyelv vagy a „szülőföld” jelöli ki, hanem a vallás. Spengler éles szemmel arra is rámutat, hogy miért érzi az európai nacionalizmus halálos veszélynek saját szellemi közösségén belül az ilyen kultúrához tartozó embereket (a zsidókat, arabokat, perzsákat, örményeket stb.). Az olyan jelenségek, mint az arab nacionalizmus kései, szervetlen fejlemények, amelyeket a terjeszkedő Nyugat váltott ki a számukra idegen kultúrákból, és ezek rengeteg szükségtelen szenvedést okoztak mindkét félnek. De erre még a későbbiekben visszatérünk.

 Arnold Toynbee, a másik enciklopédikus tudású és éles szemű kultúrtörténész is felhívja a figyelmet arra, hogy még saját nyugati kultúránkban sem „őshonos” a nemzeti érzés, a nagy középkort sokkal inkább a dinasztiákhoz vagy a feudális urakhoz való hűség jellemezte, mint a nyelvközösség, vagy pláne valamilyen „nemzet” fogalomhoz tartozás. Lokálpatriotizmus természetesen volt (ld. még a 9. hivatkozást), de már csak a kommunikáció kezdetlegessége miatt sem alakulhatott ki a közösség érzése tőlük távol lakó emberekkel. Ugyancsak Toynbee mutat rá, hogy a XVIII. század háborúi szinte úri passziónak tűnnek az őket megelőző XVII. századi vallásháborúk és az őket követő a XIX. és XX. században nemzeti célokért vívott háborúk borzalmas, totalitárius jellegéhez képest.  Az okra is rámutat: a nacionalizmus a szekularizálódó világban igen sok szempontból valláspótló ideológiaként jelentkezett. Toynbee, akinek Spenglernél jóval több empátiája volt a civilizációk kései formái iránt, azt is részletesen bemutatja, hogy a fejlődésükben megroppant[10] civilizációk „univerzális államai” a „parokiális állam” meghaladására épültek, ami Európa esetében a nemzetállami keretek meghaladását jelenti. Az „univerzális államokról” sok rosszat el lehet mondani, de a kialakulásukat megelőző „time of troubles”-hez (nehéz időkhöz) képest a béke korszakát jelentik. Spengler ugyancsak szükségszerűnek látta a „harcoló államok korát” a császárság felé vezető úton, de ő a civilizációban nem látott többet, mint a kultúra lebomlását és ellentettjét, és annyi jó szava sincs a császári adminisztráció ethosáról, mint Toynbeenek. Az kétségtelen, hogy mint minden stabilitás, ez is átmeneti, de akár évszázadokig is megakadályozza a széthullást, és relatív prosperitást biztosít alattvalóinak.

 A mi esetünkben az Európai Unió jelenti az „univerzális államot”, vagy annak kezdeményeit[11],[12], vagy ha jobban tetszik, az Európai Unió a „Pax Americana” egy fontos részrendszere. A nemzetállam fogalmai, módszerei a jelen szituációban sok okból szembe mennek egy majdhogynem szükségszerű tendenciával, ha komolyan vesszük a ciklikus történelmi modell „szükségszerűségét”. A mi vidékünkön (értsd Kelet Közép-Európában) minderre még rátesz egy lapáttal, hogy kb. egy évszázaddal el vagyunk maradva a nyugat-európai fejlődési tendenciáktól és hogy a szovjet uralom alóli szabadulás ugyanazokat a problémákat hozta elő (meglepő változatlanságban), amely a régiót a két világháború között jellemezte[13]. Az euroszkeptikus, befele forduló, nacionalizmusra hajló erők Európa-szerte folyamatosan súrlódnak azokkal az erőkkel, amelyek az EU föderális irányba való eltolódását látják kedvezőnek és kívánatosnak. A történelem iránya mindenképpen az utóbbi irányba mutat – no nem örökre, de az elkövetkező 100-200 évben nagy valószínűséggel.

 Ugyanebbe a problémakörbe tartozik Spenglernek egy másik megfigyelése, amelyet szellemesen úgy fogalmaz meg, hogy nem a nép hozza létre a kultúrát, hanem a kultúra a népet. Vagyis pl. az a magyarság, amely itt és most egyedül releváns, itt jött létre méghozzá a Kárpát-medence meghódítása és a kereszténység felvétele után – függetlenül attól, hogy milyen géneket és hagyományokat hordozott és hozott magával. A magas kultúra előtti „ősnép”, hogy megint Spengler terminológiáját használjuk, csak mintegy „nyersanyaga” annak a folyamatnak, amelynek során kialakul az adott kultúra részét alkotó nép.

 Összefoglalásképpen:

  • a nemzetnek az a fogalma, amit a mai európai nacionalista vezetők relevánsnak éreznek maga is egy történelmi folyamat (nem egyszer tudatos konstrukció) eredménye, amely sokkal inkább a XIX. századi romantikában, mint az adott európai nép történelmében gyökerezik
  • a nemzet fogalma kultúránként erősen különböző, a mienk (az európai, poszt-romantikus) ezek közül egy speciális felfogást képvisel
  •  az európai kultúra-civilizációs ciklus jelen fázisában a nemzetállam meghaladásának irányában mozgunk – függetlenül attól, hogy a jelenséget valaki szubjektíven helyesli, vagy ellenzi

 

[1]     P. Johnson: Modern Times (The World from the Twenties to the Eighties), Harper & Row Publishers, New York, 1985

[2]     Jacques Barzun: Hajnaltól alkonyig (A nyugati kultúra 500 éve), Európa, Budapest, 2006

[3]     Gyurgyák János: Ezzé lett magyar hazátok (A magyar nemzeteszme és nacionalizmus története), Osiris, Budapest, 2007

[4]     Romsics Ignác: Magyarország története a XX. Században, Osiris, Budapest, 2005

[5]     Georg G. Iggers: A német historizmus, Gondolat, Budapest, 1988

[6]     Oswald Spengler: A Nyugat alkonya I-II, Európa Könyvkiadó, Budapest, 1994

[7]     A. Toynbee: A Study of History, Abridged by D.C. Sommerwell, Oxfor University Press, 1987

[8]     Sukumar Periwal (ed.): Notions of Nationalism, Central European University Press, Budapest, London, New York, 1995

[9]     Szűcs Jenő: Nemzet és történelem, Gondolat, Budapest, 1984

[10]    Ezt a folyamatot Toynbee - Spenglerrel szemben - nem látta szükségszerűnek, és a nyugati civilizációval kapcsolatban egészen öreg koráig nem is nagyon volt hajlandó elismerni.

[11]    Ankerl Géza: Anyanyelv, írás, civilizációk, Mundus Magyar Egyetemi Kiadó, Budapest, 2004; A szerző rámutat, hogy pl. Kína vagy India létrehozta a maga „civilizációs államát”, amellyel egy súlycsoportba csak egy egyesült Európa tarozhat.

[12]     Marján Attila: Európa sorsa: Az öreg hölgy és a bika, HVG Könyvek, Budapest, 2007

[13]     Berend T. Iván: Válságos évtizedek, A 20. század első fele közép- és kelet-európai történetének interpretációja, Magvető, Budapest, 1987

 

A bejegyzés trackback címe:

https://babelikonyvtar.blog.hu/api/trackback/id/tr538896068

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

redriver 2016.07.29. 13:51:32

Elfogadom, hogy a nemzetállam meghaladásának irányában mozgunk. Ám nem vagyok biztos abban, hogy a nagybirodalmi eszme és gyakorlat újraélesztése a feladat. Az ugyanis nem meghaladás, hanem visszalépés.
A globális állam, ami ennek az útnak a vége, ott van a Jelenések Könyvében. Én a magam részéről sem a Fenevad, sem az Antikrisztus megjelenésének sürgetésébe, útjuk egyengetésébe nem akarok beszállni. Amíg nem muszáj, nem veszem fel a jelüket. És reménykedem abban, hogy Isten megőriz attól, hogy egyszer majd mégis fel kelljen vennem.

Lexa56 2016.07.30. 13:17:53

Ezt kétféle módon is meg lehet közelíteni - az érték-semleges (vagy legalábbis arra törekvő) történetfilozófia oldaláról és a bibliai szemlélet oldaláról. A történelem ciklikus szemlélete arra tanít, hogy a kultúra-civilizációs ciklus egy univerzális állammal végződik, amely aztán felbomlik vagy mumifikálódik. A európai kultúra esetében ez a képződmény minden jel szerint az EU/USA tandem, amelynek a becsülhető vége azonban még legalább 100-200 évvel előttünk van, ami a császárságnak felel meg. Az univerzális állam általában úgy jön létre, hogy a potenciális ellenfelek egymást kiiktatják majd a legerősebb hegemón helyzetbe kerül. Ami a bibliai szemléletet illeti (ez csak azok számára érdekes, akik a Bibliát kinyilatkoztatásnak tartják), Krisztus visszajövetelét nem békés fejlődés előzi meg, hanem az antikrisztusi uralom. Hogy őszinte legyek, nem vagyok benne biztos hogy az európai civilizáció vége a kereszténység, vagy a végét is jelenti, ár kizárni nem lehet. Én úgy látom, hogy egyszerűen "elvétetik tőlünk Isten országa és olyan népnek adatik, aki megtermi annak gyümölcsét". A nemzetállam torz rekonstrukciós kísérletei (mint amilyen nálunk is folyik), egyetlen keresztényt sem fog megmenteni szellemi értelemben, különösen nem egy olyan cinikus hatalom által, amelyik lábbal tapos minden valódi keresztény értéket és visszaél Jézus nevével. Az hogy Te egyénként megállsz-e az antikrisztusi hatalommal szemben (amely nyugodtan jelentkezhet nemzeti vagy nemzetek fölötti formában is) az kizárólag a Te tartásodon és Krisztushoz való hűségeden múlik, nem az államhatalom színezetén.

redriver 2016.08.03. 14:27:37

Amennyire én tudom, sem a nemzet, sem a nemzetállam fogalma nincs egységesen kikristályosodva az egyes filozófiai és politológiai irányzatokban, iskolákban. Ezért ami az ezekben folyó vitákból a politikai közbeszédbe átszűrődik, eléggé esetleges és félreértésekkel terhelt. A laikus közbeszédben ennél is rosszabb a helyzet: a nacionalizmust a sovinizmussal keverik össze, a nemzetállamot a tradicionalizmussal, stb. Számomra a nemzetállam csupán a status quo-t jelenti, amelyet ostobaságnak tartok vehemensen támadni, amíg a támadók nagyobbik része semmilyen jól látható és megvalósítható, a nemzetállami keretnél nagyobb lét-, vagyon- és jogbiztonságot előrevetítő koncepcióval nem rendelkezik. Ezt a migrációs válsághelyzetben bemutatott hisztéria kontra egyhelyben-topogás kiválóan jelzi. Az ősmagyarász-klubok és harci alakulatok romantikus, hőslegendárium-alapú csörtetésének semmi köze a nemzetállami kérdéshez, az szimpla belpolitikai cirkusz. (Még a magyar őstörténetet is teljesen félreértik és hamisítják.) Ám ha a tömegekre gyakorolt befolyásukat csökkenteni akarjuk, akkor nem velük kell küzdeni a tatamin, hanem józan és végrehajtható megoldásokat tárni a jónép elé a hasonló válsághelyzetekben.
Azt gondolom, a nemzetállam nem szorul rekonstrukcióra, mivel még él, jelen van és működik is. Hol jobban, hol rosszabbul. Én az orbáni kalandot nem ilyen irányú kísérletnek látom, hanem egy újabb, színeiben és jelképeiben valamint beszédeiben zavaros, "puha", de totális diktatúra vágyálmának. Mindenféle eszméből és rögeszméből kiszedte a tetszetős, populárisan jól használható elemeket, s ezekből a módszerbeli gátlástalanság eszközének felhasználásával készítette el a csak neki ízletes salátát.
Európa csak Isten kegyelmében és segítségében bízhat, mivel a nagyok játszmájában még labdaszedő is nehezen lehet. Sem méretei, sem stratégiai jellegű anyagi javai, sem szellemi állapota nem teszi partnerré ebben. Az orosz medve itt ül a határán és figyel, az USA odalökhető koncnak, feláldozható kisinasnak tekinti maximum, az iszlám és kínai inváziós potenciál pedig akkora, hogy ha elindul, Európa, mint tényező egyszerűen eltűnik. Ilyen körülmények között a nemzetállamokkal bíbelődni szerintem tárgyi tévedés. Nagyobbat nem tudunk csinálni, mint a felsoroltak, és ahhoz, hogy szükség legyen ránk, nem nagyobbat/jobbat kell csinálni, hanem MÁS-t. És bízzuk a Nagyokra, hogy mit sütnek ki, mire tudják ezt a másmilyet használni. Ez állam-szinten Svájcnak egyszer már bejött, hátha bejön kontinens-szinten is.
Ami meg a nemzetállami kereszténymentést illeti (nopláne szellemi értelemben), nem hinném, hogy ez szükséges, vagy lehetséges lenne, őszintén szólva nem is hiszem, hogy ezzel próbálkozna akár.:))
Európának békésre, védekezőre és adakozóra kellene vennie a figurát, de helyszűkére hivatkozni, ha a befogadásról van szó. Megértetni a globális elittel, hogy itt megpihenhetnek, őrizhetik értékeiket, elbújhatnak kis időre egymással találkozni és tárgyalni, ha békén hagynak bennünket.
Ezt az egy kivezető utat látom ma járhatónak.

Lexa56 2016.08.31. 16:52:14

@redriver: Továbbra is úgy érzem, hogy (homogén) nemzetállam utópia. Ha megnézed bármelyik nagy nemzetállam létrejöttét Angliától Franciaországon keresztül Németországig vagy Olaszországig, azt látod hogy a homogenizálódást a helyi jellegzetességek központi hatalom általi erőszakos elnyomása kísérte és váltotta ki. Vagyis a nemzetállamok maguk is olyan (ha nem erőszakosabb) mechanizmussal alakultak ki, mint amivel most a nemzetállamok az EU-t vádolják, vagyis bagoly mondja a verébnek. Itt Kelet-közép Európában még inkább utópia a homogén nemzetállam, ahol a nemzetiségek keresztbe-kasul össze voltak és vannak keveredve. Arról nem is beszélve, hogy Európa pontosan a nemzeti érdekek (egymás rovására érvényesített) megélése miatt olyan gyenge katonailag és világpolitikai szempontból - sokkal gyengébb, mint gazdasági súlya indokolná. Azok a civilizációk, amelyek többé-kevésbé életképes konglomerátumokat alkotnak (pl. Kína vagy India) jóval nagyobb érdekérvényesítő képességgel rendelkeznek. természetesen ezeket a konglomerátumokat is nehéz együtt tartani. Az iszlám országok (bizonyos értelemben szerencsénkre) ugyanúgy hajlamosak egymással vívni, mint az európai államok. Meggyőződésem, hogy a szuverenitás egyes elemeiről való lemondás busásan megtérülne, de ahhoz a mienknél bölcsebb népre és vezetőkre lenne szükség.

redriver 2016.09.02. 13:01:09

Lexa, két különböző dologról beszélünk. A homogén nemzetállam persze, hogy utópia, ezt már Szent István is tudta. Sőt, azt is, hogy nem csak utópia, hanem teljes ostobaság, erre törekedni értelmetlen és káros.
A jelenleg Európában létező, saját törvényekkel, kormányzati formával, határokkal rendelkező alakulatokat viszont jobb híján még ma is így hívjuk. Én ezt neveztem status quo-nak. Ez az a működtethető, mindenki számára megélhető és még belátható legnagyobb egysége a társadalmi létezésnek - nézetem szerint -, amelyet nem kellene még a szélsőjobb származásmániákusai és az ultraliberálisok világkormányt követelői között dúló ostoba, irracionális boxmeccs oltárán feláldozni.

Ami a szuverenitás egyes elemeit illeti: az a kérdés, miről mondunk le! A kiegyezés anno szükséges volt, de a külügy, hadügy és pénzügy önállóságáról való lemondás sodorta végül Magyarországot a 14-es háborúba, ahonnan összezsugorodva és szegényen jött ki. Az európai nagyhatalmaktól én nem várok semmi jót, én szeretem az anyanyelvemet, az irodalmunkat, a népzenét, néptáncot, az Árpád-kor történelmét és a Hunyadiakét is, csodálom Széchenyi gróf munkáit, Bethlen gróf kormányzását, a két háború közti aprómunkát, ami Trianon után újra élhetővé tette az országot, a kádári konszolidációban nőttem fel, ami a szocialista kísérletből a legjobbat hozta ki, amit lehetett...
Brüsszelben jó tíz éve volt alkalmam sokat beszélgetni flamand politikusokkal, agrárszakemberekkel - ahogyan ők elképzelték az Uniót, az okos, hasznos, sőt, lelkesítő volt. Évekig dolgoztam Bajorországban, megismertem közelről, élőben a bajor "szeparatizmust" - az sem olyan volt, ahogyan a sajtó és a közírók sopánkodtak és tüzeltek miatta.
Az iszlám országokból bevándorlás tömegméretűvé válása azonban aggaszt, és a krízis nem oldható meg jelszavakkal, meg hülyénél is hülyébb óriásplakátokkal. A krízis idejére fegyverszünetet kéne kötniük az európai jövő lózungmágusainak egymással, ha még maradt egy cseppnyi józan eszük. Nem az iszlám bevándorlók kisebbségi jogaival, meg nem is a nemzeti jelképek lobogtatásával kéne most foglalkozni, hanem konszenzusra jutni Európa országainak a határkérdéseket, a közbiztonságot, a törvényes működést illetően. Ki kell mondani, hogy aki ide be akar jönni, le akar telepedni, annak el kell fogadnia, hogy mi így élünk. Nem szegheti meg a törvényeinket, nem követelheti meg, hogy lemondjunk a saját tradícióinkról, kultúránkról – egyszóval nem veszélyeztetheti a kialakult jogrendet. Ezt az, aki valóban veszélyből menekül ide, megérti. A többi pedig menjen vissza oda, ahol a jogrend az ő szájíze szerint való. Jogunk van az önvédelemre.

És ezért, emiatt nem tartom most időszerűnek a nemzetállam elleni vehemens támadásokat.

Lexa56 2016.09.03. 14:39:27

@redriver: Erre itt és most nem szeretnék hosszasan reagálni mert az ország agya elborult. Csak röviden: különbséget kellene tenni a menekült státusz és a bevándorlás között mind az ide jövők agyában mind az ellenséggyártó hazug politikusok agyában. A menekült státuszt felülvizsgálandó, időhöz és feltételekhez kötött állapotként kellene kezelni. Azt pedig minden idejövővel meg kellene értetni és alá kellene íratni, hogy önként hozzájárul az érkezési országba történő deportálásához, bizonyos, minősített kihágások esetén.

redriver 2016.09.03. 16:57:13

Na, ezzel meg én értek egyet szó szerint. :)
süti beállítások módosítása